Referans - Tofaş, 16 yıl önce sadece sekiz mühendisle temelini attığı araştırma-geliştirme (Ar-Ge) çalışmalarının meyvelerini toplamaya başladı. Tofaş, lisansı % 100 kendisine ait olan yeni Doblo projesinde Türk mühendislerin gücünden faydalanarak 50 milyon avronun üzerinde tasarruf sağladı.
Bursa'daki Ar-Ge merkezinde gazetecilerle buluşan Tofaş CEO'su Ali Pandır, bugün fabrikada 450 mühendisin çalıştığı bir Ar-Ge merkezine sahip olduklarını belirterek, "Yeni projeler ve hükümetin verdiği teşvikle son üç yılda 80 olan Ar-Ge çalışan sayımız 450'ye yükseldi. Artık bir aracın tamamına yakınını Türkiye'de üretebilir hale geldik. Bir aracın proje haline geldikten sonra yollara çıkışını üç yıldan 18 aya indirdik" dedi.
Yeni Fiat Doblo'nun % 80'inde Türk mühendislerin alın terinin olduğunu vurgulayan Pandır, "400 milyon avroluk yatırımla ortaya çıkan yeni Doblo'nun tüm fikri mülkiyet hakları Tofaş'a ait. Aracın 150 milyon avrosu Ar-Ge'ye harcandı. Sadece yeni Doblo için Ar-Ge'ye 200 mühendis aldık. Doblo'nun Ar-Ge'sinin % 80'i Bursa'da gerçekleştirildi. Fiat Fiorino'da 100 İtalyan Türkiye'ye gelerek çalışırken, bu sayı yeni Doblo'da 20'ye düştü. İtalyan mühendisler, yeni Doblo'nun sadece “yaratıcı” kısmıyla ilgilendi. Eğer Doblo'nun gelişimi tamamen yurt dışında yapılsaydı 200-210 milyon avroya çıkardı. Ar-Ge merkezimize yatırım yaptık, meyvelerini topladık" diye konuştu.
Fiat'ın dört adet Ar-Ge merkezi bulunduğunu belirten Pandır, "En büyüğü Torino'da. Diğerleri ise Napoli, Bursa ve Brezilya'da. Biz, gösterdiğimiz performansla ikinci sıradayız" dedi.
Yeni Doblo'nun doğal gazlı (CNG) ilk örneklerini de üreten Tofaş'ın CEO'su Ali Pandır, elektrikli Doblo için de hazır olduklarını belirterek, İtalya istediği anda bu aracı üretebileceklerini söyledi.